lördag 16 april 2011

Gasen i botten, du kör som en kärring!


Jag gillar inte att köra bil och jag gillar inte bilförare, men minst av allt gillar jag medias rapportering kring bilkörning.
Dimma orsakar stora trafikproblem i Skåne
basunerar Aftonbladet ut, denna ständiga källa till vederhäftig information. Nej, kära Aftonbladet; dimma orsakar inga trafikproblem, förare som inte anpassar sin körning efter rådande väderförhållande orsakar trafikproblem.

Det står tydligt och klart att alla körning ska anpassas till rådande väderleksförhållande. Punkt. Hur svårt kan det vara? Nej, i stället så frånsäger föraren sig ansvaret och håller minimum den hastigheten som anges på vägskyltarna. ”Men, vägverket säger ju att man kan åka 110 här”, tänker hen som en trotsig femåring och blir förbluffad när hen åker i diket på glashala vägar.

Och media, media ger bilföraren rätt och lägger skulden på vädret i stället för på klantiga och inkompetenta bildförare.

På samma vis måste vi nu tydligen införa en lag som förbjuder SMS:ande i bilen. För mig gör den verkligen till eller från, jag vågar mig inte på att SMS:a när jag kör, jag tycker mest att det är tragiskt att den behövs. Det är ju nämligen redan förbjudet att ägna sig åt sysslor i bilen som äventyrar trafiksäkerheten. Som när man skickar SMS till exempel. Det är ju våra femåringar som tvingat fram lagen:”Men ingen SA att jag INTE fick skicka SMS när jag körde så därför tänker jag göra det. Så det så!”

Jag vill hålla hastighetsbegräsningen – om inte annat bara av den orsaken att aldrig behöva tänka: ”Om jag bara hade hållit hastigheten så hade kanske de det lilla barnet fortfarande varit i livet.” Och varje gång jag säger det i ett sällskap så blir jag idiotförklarad. Några, oftast män, står och talar om för mig att jag måste förstå att alla kör för fort.

Det är för det första inte sant, statistiken visar att ”bara” runt hälften av alla förare kör för fort och av dem är det ungefär en tredjedel som kör mer än 10 km/h för fort. Det är alltså inte något som alla gör, och inte något som en majoritet står bakom även om det låter så i fikarummet.

För det andra: Hur smart är det att köra för fort när forskning har visat att risken att någon skadas allvarligt ökar dramatiskt när hastigheten höjs, samtidigt som varenda mellanstadieelev kan räkna ut den nästintill obefintliga tidsvinsten. Om du kör 10 mil på en väg där hastigheten är 90 km/h och försöker hålla 100 km/h så tjänar du i teorin 7 minuter. I verkligheten blir det dock runt 3-4 minuter till det facila priset av 150 liv om året.

Trafikverkets undersökning visar att:

”Resultaten visar att man överskattar tidsvinsten som kan göras genom att öka en redan hög hastighet jämfört med en ökning från en lägre, att man underskattar den procentuella ökningen i risk för material/personskada och dödsolycka när man ökar hastigheten och att man underskattar förlängningen av bromssträckan vid en hastighetshöjning.”

Så många bilförare lägger skulden på någon annan, vägrar att tänka själva och envisas med att köra för fort trots obefintliga vinster och dryga kostnader. Så är det de eller jag som är korkad?

DN | Metro | Sydvenskan | Magazin 24

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om allt utom dina resonemang kring hastighet. Med samma argumentation kan man lika gärna säga att folk borde köra 10 km under hastighetsbegränsningen, eller 20. Det skulle spara ännu fler liv. Eller varför inte cykla? Det är ju en avvägning mellan tidsbesparing och ökad risk, och vad är det som säger att vägverket har prickat den helt optimalt på varenda vägstrecka i landet?

    Dessutom är det inte 3-4 minuter mot 150 liv, det är 3-4 minuter för varje 10 personmil, medan de 150 liven är beräknade på hela befolkningens sammanlagda bilkörning under ett år, vilket är hundratals miljoner personmil.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!

    Det handlar givetvis om en avvägning mellan risk och tidsbesparing. Nej, vi vet inte att vägverket har gjort den optimala avvägningen överallt, jag håller det till och med för otroligt. Däremot så tror jag att de har MER rätt än vad varje enskild person har, och dessa gör också rätt grova missbedömningar enligt studien ovan.

    Vad gäller ditt sista stycke har du så klart rätt, men texten hade inte blivit lika rolig då :) och man skulle kunna argumentera för att min vinst om man räknar ihop alla mina minuter blir väldigt liten mot priset om det är jag som kör på en av dessa personer.

    SvaraRadera
  3. Samtidigt, om man räknar ihop alla 3-minuters besparingar på ett år och räknar med att det görs en halv miljard personmil, så blir det fortfarande en faktor 20 mindre än de minuter som de 150 personerna förlorar genom att dö i förtid. Så fortsätt köra sakta du.

    SvaraRadera
  4. Tack, eller jag tänker i alla fall hålla hastigheten (går ju att störa trafiken genom att köra FÖR sakta också).

    SvaraRadera